Purity recenserar: bareMinerals SPF30 Natural sunscreen


bareMinerals SPF30 Natural sunscreen är ett 100% naturligt UV-skydd i pulverform. UV-skyddet ges av titaniumoxid som inte täpper till huden eller ger upphov till irritationer. Pudret ger en lätt täckning, är vattenresistent och ersätter vanliga solskyddskcremer, perfekt för en dag på stranden! Solskyddet finns i tre nyanser; light, medium och dark, och kommer i en smart allt-i-ett-förpackning med inbyggd uppskruvbar borste och går snabbt att applicera.



 

bareMinerals SPF30 Natural sunscreen

 

 

Jag fick möjlighet att testa det här solskyddet via ett presskit från bareMinerals, och nyansen jag har testat är Medium. Jag bestämde mig för att hårdtesta solskyddet under en solig och varm långhelg ute i Stockholms skärgård ombord på en båt, dock har jag bara använt den i ansiktet eftersom det är där jag behöver extra högt solskydd och det är huden i ansiktet som brukar bli igentäppt och irriterad av vanliga, fetare solskyddskrämer.




 

bareMinerals SPF30 Natural sunscreen in medium



 

bareMinerals SPF30 Natural sunscreen

 

 

Solskyddet har, som ni ser på bilderna, en inbyggd uppskruvbar kabukiborste i syntetborst, vilket är väldigt praktiskt då man slipper ta med sig en separat borste. Å andra sidan blir det lite smått ohygieniskt då det är svårt att göra rent borsten, det går dock ganska bra att göra rent den med hjälp av brush cleanser. Själva pudret skakas ut i borsten genom små hål, och man får skaka rätt hårt för att det ska komma ut ordentligt med puder, så var inte rädd att ta i! Borsten i sig är mjuk och skön mot ansiktet och är tät, fluffig och härlig att buffa in pudret i ansiktet med.

 


 

bareMinerals SPF30 Natural sunscreen

 

 

Nyansen jag har fått testa, medium, är perfekt då man har fått lite färg i ansiktet, dock så är den på tok för mörk att använda för mig innan jag hade blivit lite solbränd så jag var tvungen att applicera lite vanlig ljusare mineralfoundation ovanpå. Är du väldigt ljus eller vet med dig att du inte brukar bli brun i ansiktet på sommaren skulle jag rekommendera light istället. Pudret skyddar väldigt bra mot solens brännande strålar, jag blev lite bränd i pannan närmast hårfästet första dagen jag använde det men det hade nog mest att göra med att jag var lite slarvig när jag applicerade, då jag inte brukar lägga mineralfoundation eller puder så pass högt upp i ansiktet. Solskyddet höll i sig även efter flera bad, dock var jag noga med att försöka låta huden att torka i solen istället för att torka mig med en handduk för att undvika att gnugga bort pudret. Litet minus för att det kräver rätt mycket skakande för att få ut pudret, att det bara kommer i tre nyanser och för det aningen höga priset, i övrigt är jag riktigt förtjust i det här solskyddet, min hy blir varken tilltäppt eller irriterad och ett extra plus är den lätta täckningen som gör att man känner sig extra snygg och inte lika "naken" i ansiktet på stranden. Den här produkten kommer jag att köpa igen!



Pris: ca 645 kr
Betyg:
4,5/5




In English: bareMinerals SPF30 Natural sunscreen is a 100% natural sunscreen in powder form. The UV protection is provided by the titanium oxide which does not clog the skin or cause irritation. The powder gives a light coverage, is water resistant and replaces your other usual sunscreen cremes, perfect for a day at the beach! The sunscreen is available in three shades: light, medium and dark, and comes in a handy tube with a built-in retractable brush which makes it easy and quick to apply.

I got the opportunity to try this product thanks to a press kit from bareMinerals, and the shade that I've been trying out is Medium. I decided to hard test the sunscreen on a sunny and warm weekend out in the Stockholm archipelago, however, I only used it in my face because that is where I need extra UV protection and it's the skin on my face that tends to become clogged and irritated by regular, oily sunscreens.


The product has, as you can see in the pictures
, a built-in retractable synthetic kabuki brush, which is ideal when you're on the go since you don't have to bring a separate brush. On the other hand, it's a bit unsanitary as it's quite difficult to clean the brush properly, but you can use brush cleanser to sanitize it. To apply the powder, you simply shake it out of the brush through small holes in the brush base, and you have to shake pretty hard to get enough product on the brush, so don't be afraid to shake it up! The brush itself is soft and comfortable against your face and is thick, fluffy and great for buffing the powder onto the skin.

The shade I've been testing, medium, is perfect when you have got a bit of a tan in your face, but it's way too dark for me to use on its own on my regular paler skintone so I had to apply some lighter mineral foundation on top of it. If you're very pale or know that your face doesn't get very tanned in summer, I would recommend getting the light shade instead. The powder protects very well against the sun's burning rays, I got a bit burned on my forehead near my hairline first day I used it but it was probably mostly due to do the fact that I was a bit sloppy when I applied it, since usually don't apply mineral foundation or powder in that area. The UV protection persisted even after several rounds of swimming, but I was careful to try to let my skin to dry in the sun instead of wiping it with a towel to avoid rubbing the powder off. A small minus due to the fact that you need to shake the product quite vigriously to get any powder out of it, the fact that it only comes in three shades and the pretty juicy price tag. Otherwise than that, I am quite fond of this sunscreen, my skin is neither clogged or irritated and as an additional plus, the light coverage of the product makes you feel less "makeup naked" at the brach. I will buy this product again!


Price: $28
Rating: 4,5/5





Paula

den finns mycket billigare på lookfantastic :) bara ett litet tips sådär!

2010-07-19 @ 08:47:14
URL: http://ingridpaula.blogg.se/
Anonym

Säljs macs face & body foundation i Sverige?

Vet du?????

2010-07-19 @ 17:18:26
Purity

Paula: Tack för tipset!



Anonym: Den finns hos disken på Åhléns city i Stockholm och kommer även att säljas via kicks.se från och med den 25/8 =)

2010-07-19 @ 18:20:19
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy