Varför har vi inte Back2MAC i Norden?


Jag fick tillfälle att maila med Berit, PR-ansvarig för MAC Nordic, i veckan angående varför vi inte har Back2MAC i Sverige eller i något av de andra nordiska länderna, något jag har varit väldigt nyfiken på ett tag eftersom vi i Sverige är så himla bra på återvinning. Jag fick ett snabbt svar av Berit som förklarade läget väldigt bra:


"The back to MAC phenomena is unfortunately only possible in markets where we have MAC self owned free standing stores. In the Nordic countries our shopping culture is more based on department stores and perfumeries where we have MAC counters at a retailer. The whole back to MAC requires an ability to get the products back to the stores and hereafter back to our mother plants and recycled, which in our case is not possible to do through a retailer. It would perhaps even be non environmental good, due to geography and logistic challenges. The used product containers need to be handled and hereafter travel to far in order to get recycled.

 

As we are a growing market it is of course something that will be looked upon in the future. And who knows? - Future wise we might get it in Nordic."

 

 

Det blir med andra ord till att fortsätta att åka utomlands, till exempel över Östersjön till MAC-diskarna i Tallinn och Helsingfors (Estland och Finland har bara en MAC-disk vardera, det är därför dom kan administrera Back2MAC där) tills vi får en fristående eller PRO-butik här i Sverige om man vill återvinna sina tomma förpackningar mot ett gratis läppstift. Men det ger ju å andra sidan en bra orsak att få passa på att åka utomlands, eller hur? ;-)

 

 

 

 

 

 

In English: I got the opportunity to e-mail with Berit, PR manager for MAC Nordic, this week about why we don't have the Back2MAC here in Sweden or in any of the other Nordic countries, something I've been curious about for a while since we're excellent in recycling in general here in Sweden. I got a quick response from Berit who explained it very well to me:


 

"The back to MAC phenomena is unfortunately only possible in markets where we have MAC self owned free standing stores. In the Nordic countries our shopping culture is more based on department stores and perfumeries where we have MAC counters at a retailer. The whole back to MAC requires an ability to get the products back to the stores and hereafter back to our mother plants and recycled, which in our case is not possible to do through a retailer. It would perhaps even be non environmental good, due to geography and logistic challenges. The used product containers need to be handled and hereafter travel to far in order to get recycled.

As we are a growing market it is of course something that will be looked upon in the future. And who knows? - Future wise we might get it in Nordic."

 

 

We will have to continue travelling abroad in other words, for example to the MAC counters in Tallinn and Helsinki (Estonia and Finland only have one MAC counter each, so that's why they're able to have Back2MAC over there) until we get a freestanding or PRO store here in Sweden if you want to exchange your empty packaging for a free lipstick. But on the other hand, it's a good reason to get to travel more often, right? ;-)






Josephine (Makeuponista)

Det är riktigt synd att vi i Sverige inte har det, hoppas på en fristående butik i framtiden! :)

2010-07-12 @ 10:47:21
URL: http://makeuponista.wordpress.com
Aila

Skulle vara jättebra om vi hade b2m här i Sverige;). Har ju massor med tomma grejer som jag skulle kunna återvinna (min USA langare ska fixa det åt migyay). Sen är det inte så kul att bara få kunna återvinna mot läppstift här i Europa! Man vill ha andra grejer också!

2010-07-12 @ 12:17:05
Lina

Skulle vara fantastisk med b2m har i Sverige också men kan förstå att det kan bli lite knepigt än så länge. Vad händer om Åhlens City MAC disk får pro status? Får vi B2M där då? Har hittills inte hunnit använda slut på något av mina MAC grejor men det börjar närma sig på några.

2010-07-12 @ 13:09:21
URL: http://www.makeitfab.blogspot.com/
swooey

Är det nån som vet om Barcelona har Back2MAC ? Ska dit i sommar och det vore ju kul att få ett läppstift.

2010-07-12 @ 13:21:16
URL: http://nailsneyes.blogspot.com
Weezer

We have two mac stands now in Finland, in Turku and Helsinki. Turku also accepts back2mac...

2010-07-12 @ 16:17:13
Emma

Det skulle ha varit kul att back2mac:a!

2010-07-12 @ 17:24:30
URL: http://emla82.blogspot.com
peachgirl

Asså kan dom inte bara öppna en butik då? Det är ju inte som att det saknas efterfrågan... Tycker MAC är väldigt uppe på sina höga hästar, det ska vara sååååå otillgängligt och extra dyrt i Sverige och så ska vi inte få alla kollektioner... Kom ner på marken, säger jag. Inte konstigt om folk föredrar MakeUpStore eller FACE.

2010-07-12 @ 23:40:58
Purity

Josephine: Jag med!



Aila: Ja, det hade ju varit guld om det hade funnits här, men å andra sidan så blir det ju jackpot när man väl reser utomlands och tar med sig alla sina tomma förpackningar, första gången jag b2m:ade så fick jag 11 läppstift =D jag tycker det är bra med läppstift, då får man möjlighet att prova på massa permanenta läppstift man annars skulle se förbi. Även om det hade varit trevligt med läppglans och ögonskuggor med!



Lina: Jag har ingen aning faktiskt, jag tror inte att disken på Åhléns kommer att bli en PRO store då dessa brukar vara fristående butiker och inte diskar.



swooey: Tyvärr vet jag inte säkert, men jag tror att det finns i barcelona!



Weezer: ah, thanks for the info! maccosmetics.com only lists the one in Helsinki. I hope that you will get more counters in the future!



Emma: spara förpackningarna tills du reser utomlands!



peachgirl: Det är nog tyvärr inte så himla enkelt att "bara öppna en butik", framförallt är det svårt att få ett bra butiksläge i Stockholm som passar MACs önskemål. Visst är MUS och FACE mer lättillgängligt i vissa delar av Sverige, men jag tycker ändå att MAC håller högre standard på både produkter, personal och kundbemötande så personligen skulle jag nog inte välja MUS eller FACE framför MAC om jag hade valet. Nu i augusti när MAC lanserar sin första webshop kommer ju märket att bli mer tillgängligt, och dom planerar att även öppna nya diskar i Umeå, Kista och Täby inom den närmaste framtiden. Smink över huvud taget är dyrare i Sverige än i t.ex. USA, detta gäller inte bara MAC, och MAC-priserna ligger i princip på samma nivå som MUS priser. Håller dock med om att det är trist att vi inte får alla kollektioner!

2010-07-14 @ 17:43:47
URL: http://purity.webblogg.se/
peachgirl

Självklart, det är ju bara det att jag är så ...otålig! Jag vill inte behöva vänta och vänta..jag tycker vi väntat länge nog i sverige på massor med märken. Tack gode gud (eller vem man nu ska tacka) för internetshoppar & ebay. Jag tycker inte att personalen är himla mycket bättre eller sämre när jag jämför, men det kanske beror på att alla jag nånsin mött på FACE och MUS varit jättesnälla, hjälpsamma och allmänt delat mig sig av bra råd? Har faktiskt bara bra saker att säga om bägge dessa kedjor!



Det här med priserna är ju såklart beroende på skatter vi har här men vissa saker är oproportioneligt mycket dyrare; case in point är cremesheen glass lipglossen som är så galet små men ändå kostar i nivå med YSL/Dior...då blev jag faktiskt överraskad.



Sen är det ju det där med alla dessa limited edition...visst är det kul, men det är ju inte alltid roligt att behöva jaga som om det vore sista droppen vatten i öknen...ibland känner jag bara att det är lite för mycket när ännu en produkt kommit in i hela 4 exemplar och väntelistan är 5 mil lång... Då saknar jag nästan min tid som "normalintresserad" sminkanvändare när man hade typ 3 rouge och när ett tog slut köpte man ett nytt... :D

2010-07-15 @ 02:30:34
Purity

peachgirl: jag håller med fullständigt, Sverige är riktigt sega på att lansera vissa märken och produkter och priserna är överlag alldeles för höga. Hos de MAC-diskar jag har besökt så har personalen överlag varit bättre bemötande, trevligare, mer kunniga och mer service minded än hos de MUS och FACE jag har besökt, men det varierar så klart från butik till butik =) De gånger jag har blivit riktigt otrevligt och oproffsigt bemött hos en sminkdisk är på MUS på Åhléns city i Stockholm, så jag antar att det har gett mig en avsmak för att handla hos dom i framtiden.



LE-hypen är lite överdriven ibland, jag håller med. Förhoppningsvis blir det enklare att få tag på vissa produkter nu när kicks lanserar sin webshop!

2010-07-15 @ 11:57:30
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy