Purity recenserar: Oriflame 2FX Mascara


I början av oktober lanserade MAC sin Haute & Naughty lash mascara, med sitt patenterade dual wiper system. Idag, den 22 december, lanserar svenska Oriflame en mascara som bygger på exakt samma teknik - 2FX mascara. Du kan läsa mer om hur dual wiper-systemet fungerar i min recension av Haute & Naughty lash.




Oriflame 2FX mascara


Oriflame presenterar mascaran som en innovation som i en och samma produkt erbjuder både längd och volym, beroende på vilken del av korken man väljer att använda - den svarta för att få mindre mängd mascara på borsten och därmed bygga längd, eller den grå för att få större mängd mascara på borsten att bygga volym med. Jag tycker det är intressant hur två olika märken lanserar en produkt med påstådd ny och patenterad teknik så nära inpå varandra. Är det verkligen en unik och innovativ uppfinning som ena märket har patent på, eller råkade dom komma på samma sak ungefär samtidigt? Eller är det ett tredje parti inblandat som har uppfunnit tekniken och sedan sålt den vidare till flera olika företag (vilket händer rätt ofta inom skönhetsindustrin)?




Oriflame 2FX mascara - dual wiper technology


Nåja, tillbaka till 2FX mascara. Jag var till en början lite skeptisk till den spiralformade borsten, jag tyckte den såg för gles ut för att bygga volym med och inte ha tillräckligt många strån för långa, separerade fransar. Tji fick jag, för den fungerar alldeles utmärkt till att både separera fransarna och bygga längd då man använder den svarta delen av korken (perfekt för vardagsfransar!), och det är lätt som en plätt att bygga rotvolym då man har använt den grå delen av korken. Precis som med Haute & Naughty lash så tycker jag dock att man får aningen mycket mascara på borsten när man använder den grå delen av korken, så jag använder den enbart för att bygga rotvolym för att undvika klumpar och spindelbensfransar. Bäst blir de "båda" borstarna alltså ihop - först den svarta korken för att få långa, separerade fransar, och sen den grå korken i fransrötterna för att bygga volym.




Bare lashes vs. 2FX mascara applied with the top (black) cap



Bare lashes vs. 2FX mascara applied with the bottom (grey) cap


Själva mascaraformulan är riktigt bra, den är varken för torr eller för blöt, den håller en snygg böj, gör inte fransarna stenhårda och den fäller inte och smular eller kladdar inte under dagen. Jag tycker att flaskdesignen är riktigt trist dock, grå sminkförpackningar i plast borde förbjudas! Den är billigare än MACs Haute & Naughty lash dock, så är du nyfiken på att testa dual wiper-tekniken så är det här absolut en värdig utmanare till MAC-versionen. Det här är en mascara jag absolut kan tänka mig att köpa igen!


Pris: 150 kr för ?? ml
Betyg: 4/5




In English: At the beginning of October, MAC launched their Haute & Naughty lash mascara here in Sweden, with it's patented dual wiper system. Today, on december 22nd, Swedish brand Oriflame launches a mascara using the exact same technique - 2FX mascara. You can read more about how the dual wiper system works in my review of Haute & Naughty lash.

Oriflame presents the mascara as an innovation that offers both length and volume in the same product, depending on what part of the cap you choose - the black for a smaller ammount of mascara on the wand for building length, or the grey for a bigger ammount of mascara on the wand to build volume. I find it interesting how two brands launches a product with an alleged new and patented technique with only a couple of months between. Is it really a unique and innovative product that one of the brands have a patent on, or did they just happen to get the same idea at about the same time? Or is it a third party involved that has developed the technique and then sold it to two separate brands (which is pretty common in the beauty industry)?




Oriflame 2FX mascara


Oh well, back to the mascara. I was a bit sceptical to the spiral shaped wand to begin with, I thought it looked too sparse to build volume, and not have enough strands for long, separated lashes. I have to eat up this hypothesis, because it works brilliantly for both separation of the lashes and building length with the black part of the cap (perfect everyday lashes!), and it's really easy to build root volume if you use the grey part of the cap. Just as with Haute & Naughty lash, I think you do get a tad too much mascara on the wand when using the grey part of the cap, so I only use it for building root volume to avoid clumps and spider leg lashes. They work their best when used "both" wands together though - first the black cap for long, separated lashes, and then the grey cap in the roots to build volume.




Wand pulled out with the bottom (grey) cap vs. wand pulled out with the top cap (black)



The mascara formula is really great, it's neither too dry or too wet, it keeps a nice curl, doesn't make your lashes feel all stiff, and it doesn't flake or smudge during the day. I do find the bottle design quite ugly though, grey plastic packaging should be banned! It's cheaper than MAC's Haute & Naughty lash though, so if you're curious about trying out the dual wiper technique, this is definately a worthy challenger to the MAC version. I would definately consider buying this mascara again!


Price: 150 SEK for ?? ml
Rating: 4/5




Lina/ Florentziaart

2010-12-22 @ 12:18:20
URL: http://florentziaart.blogspot
Lina/ Florentziaart

Nivea har faktisk en liknande mascara som kom före MAC och Oriflame. Men den har två mascara borstar i varsin ände, vilket jag tycker låter bökigt att använda. Blev lite sugen på oriflames.. men jag föredrar vattenfast så jag vet inte..

2010-12-22 @ 12:22:03
URL: http://florentziaart.blogspot.com
Emma

En kopia rakt av, men jag är ändå sugen på denna "nya" teknik.

2010-12-22 @ 16:30:16
URL: http://emla82.blogspot.com
Veronica

Den verkar jätteintressant tycker jag. Du fick väldigt fina fransar av den. Har Oriflame en webbshopp eller är det en klubb som Yves Rocher? Jag har nog aldrig köpt från dem förut.

2010-12-22 @ 16:57:54
URL: http://venusvanity.blogspot.com/
Karin

Jag tyckte förpackningen var ganska fin :) Gillar dessa nya funktioner, känns mkt mer användbart än typ vibrationer. Och jag tycker att vanliga mascaror nästan alltid får för mycket färg på borsten.



Nivea har även en mascara med tre lägen, man vrider på en grej som reglerar öppningen. Jag har den vattenfasta och gillar den skarpt. Den är lagom vattenfast för att hålla tårar, väder, svett osv, men går ändå att tvätta bort utan krångel :)

2010-12-23 @ 08:02:15
Purity

Lina: Hm ja det är ju lite same same but different, inte samma teknik men ändå samma resultat. Typ.



Emma: Jag gillar båda märkenas varianter! =)



Veronica: Du kan handla oriflame via deras hemsida och i deras concept store i stockholm, men även via fristående konsulenter.



Karin: Då tror jag att du skulle gilla den här om du inte gillar för mycket mascara på borsten! Niveas låter ju grymt smart med den reglerbara öppningen, den har jag inte testat.

2011-01-04 @ 17:29:12
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy