Purity recenserar: MAC chromaline


För ett tag sen fick jag hem lite PRO-proukter från MAC som inte går att få tag på här i Sverige via min syster som hade varit i USA. En av dom var gel/kräm-linern Chromaline, som är en vattenfast matt liner, i nyansen black black. Chromaline finns i en hel hög olika färger, men endast den svarta, vita och mörkblå är säkra att använda runt ögonen.



MAC chromaline - black black

 

 

En av mina favorit-eyeliners är en annan från MAC, nämligen deras fluidline som finns i det permanenta sortimentet. Chromaline påminner väldigt mycket om fluidline när det kommer till att arbeta med den - samma textur, svärta, finish och konsistens. Den väsentliga skillnaden när det kommer till chromaline och fluidline är att chromaline är vattenfast och tar lite längre tid på sig att torka än vad fluidline gör. Chromaline står därför emot rinnande ögon som jag plågas av då och då och rinner inte bort i yttre ögonvrån, vilket fluidline gör på mig. Både chromaline och fluidline är smudge-proof och står bra emot när man gnuggar sig i ögonen.




MAC chromaline - black black

 



MAC chromaline - black black

 

 

Eftersom chromaline är en gel-liner glider den på smidigt och enkelt, utan att lämna hack efter sig, och torkar snabbt till en matt finish. Jag upplever att den inte är lika fullt så galet vattenfast som flytande vattenfast eyeliner (som till exempel MAC liquidlast liner) men absolut tillräckligt för att stå emot tårar och rinnande ögon, och det gör den dessutom hyfsat enkel att ta bort med ögonmakeupremover.

 

Sammanfattat gillar jag den här eyelinern skarpt, den är i mina ögon likvärdig med fluidline med ett litet extra plus i kanten eftersom den är vattenfast. Den kommer i en större burk än vad fluidline gör - chromaline kommer i en burk på 5 gram (samma storlek som paint pots) och kostar $16.50, medan fluidline kommer i en burk på 3 gram och kostar $15. Jag kommer nog inte jaga mig blind efter en ny burk chromaline när mitt ex tar slut utan kan tänka mig att nöja mig med en fluidline som jag kan köpa här i Sverige, men får jag möjlighet att välja blir det chromaline eftersom den är billigare och dessutom är vattenfast.

 

Pris: $16.50 för 5 gram hos MAC PRO

Betyg: 5/5

 

 


MAC chromaline - black black

 

 

 

In English: A while ago, I got some PRO-products from MAC that I can't get here in Sweden delivered by my sister when she came home from the US. One of them was the gel/cream liner chromaline, which is a waterproof matte liner, in black black. Chromaline is available in several different shades, but only the black, white and dark blue are safe to use around the eyes.

 

One of my favourite eyeliners of all time is another one from MAC, fluidline which is available in the permanent product range. Chromaline reminds me a lot of fluidline when it comes to working with it - same texture, intensity, finish and consistensy. The big difference between the two are that chromaline is waterproof and takes a wee bit longer to dry than fluidline. Chromaline will therefore resist runny eyes that I suffer from from time to time and won't smudge or dissolve in the outer corner of the eye, which fluidline does on me. Both chromaline and fluidline are smudge proof and stays put pretty well when rubbing your eyes.

 

Since chromaline is a gel liner, it glides on smoothly and easy, without being a jagged line, and dries fast to a matte finish. I don't think that it's as insanely waterproof as waterproof liquid liners (like MAC liquidlast liner) but enough to resist tears and runny eyes, which makes it pretty easy to remove with an eye makeup remover.

 

To sum it up - I really like this eyeliner, it's equal to fluidline in my eyes with an extra plus since it's waterproof. Chromaline comes in a larger jar than fluidline - chromaline comes in a 5 gram jar (same size as paint pots) and costs $16.50, while fluidline comes in a 3 gram jar and costs $15. I won't chase myself silly for a new jar of chromaline when I run out of this jar, I will gladly settle with fluidline which I can get here in Sweden, but if I have the opportunity to choose I will probably choose chromaline since it's both cheaper and waterproof.

 

 

Price: $16.50 for 5 grams / 0.17 fl. oz.

Rating: 5/5





Thea

Vart kan man få tag på den? Blev grymt sugen på den nu då jag också lider av konstant rinnande ögon!

2010-08-16 @ 09:54:42
URL: http://bruceplainfield.blogspot.com/
Purity

Thea: tyvärr kan du inte köpa den i Sverige, kolla på macpro.com efter återförsäljare utomlands!

2010-08-16 @ 11:53:24
URL: http://purity.webblogg.se/
Emma P

Den verkar bra. fast i ärlighetens namn så upplever jag Fluidline som rätt vattenfast, i alla fall med en primer och skuggor, annars kan den kännas lite glidigare tycker jag...

2010-08-17 @ 09:17:23
URL: http://sminkan.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy