Purity undrar: Hur ofta städar du bland ditt smink?




 

 

 

Hur ofta städar du bland ditt smink? Hur ofta tvättar du penslar, torkar rent dosor och slänger gamla produkter?

 

 

Mitt svar: Ungefär en gång om året går jag igenom sminksamlingen och kastar gamla uttjänta produkter och rensar ut sånt jag inte använder. 2-3 gånger per år torkar jag rent dosor, paletter, plastlådorna jag förvarar sminket i och så vidare, och gör rent läppstift. En gång i månaden ungefär brukar jag torka av ytor och spegel, och varannan vecka ungefär tvättar jag alla mina borstar och penslar med tvål och vatten. Penslar och borstar jag använder till krämprodukter och ögonskuggor gör jag rent med brush cleanser direkt efter användning.

 




 

 

 

 

Purity asks you: How often do you clean your makeup stash? How often do you wash your brushes, wipe pots clean and toss old products?

 

 

My answer: About once a year, I clean out old products and stuff that I don't use. 2-3 times a year I wipe down pots, palettes, the plastic boxes I store my makeup in and sanitize lipsticks. Each month I wipe down my makeup surface and mirror, and about once every other week I clean all my brushes with soap and water. I clean brushes that I use for cream products and eyeshadows with brush cleanser after every use.






Veronica

Rensar bort smink rätt ofta, ger bort det jag inte vill ha om det inte har blivit päck eller gammalt. Borstarna gör jag rent med brush cleanser efter varje användning och djuprengöring med olivolja för syntetborstarna och shampoo för de med hår en/två gånger i veckan.

2010-04-14 @ 15:16:29
peachgirl

Tvättar de penslar jag använt ca var 10e dag, men concealer/läppenslar efter varje användning. Jag har inget smink liggande löst/i närkontakt med andra produkter direkt utan det mesta bor i sin respektive ask så jag dammar (!) av det en gång i månaden..typ..om jag inte hunnit behöva det innan dess. Har galet mycket smink så jag rensar i det väääldigt ofta, sorterar ut sånt som inte funkade eller som jag inte ens velat använda. "Skörden" brukar gå till mina tonåriga systrar, de slukar det mesta i smink/skönhetsväg så det är rätt tacksamt för samvetet att sakerna blir omtyckta och använda av nån.

2010-04-14 @ 16:07:25
anki

Jag går igenom min sminksamling rätt ofta, runt en gång i månaden. Senast var det idag faktist, och då gav jag lite ögonskuggor och pigmentprover till en vän som blev så glad så :) Speglarna torkar jag av allt eftersom, kanske en gång i veckan. Jag tvättar alla penslar som jag använt till min makeup direkt efter användning, får panik om dom inte är helt rena inför varje ny användning!

2010-04-14 @ 19:08:26
Emma

Jag har en fråga angående rengöring av borstar och skulle bli väldigt tacksam för svar. :)



Jag använder babyschampo som "alla" säger att man ska göra, men jag tycker att borstarna blir alldeles för mjuka av det (samma sak när jag använde vanligt schampo). Jag vet att många gillar väldigt mjuka borstar, men när de är som mina är nu så tycker jag att de blir alldeles för svåra att jobba med. T.ex. så har mina kabukiborstars täckningsförmåga blivit mycket sämre.



Kan Mac Brush Cleanser vara något för mig i stället? Man ska väl helst använda både den och schampo, men det känns ju inte så kul att borstarna som jag lagt en massa pengar på inte alls är som jag vill ha dem, så jag vet inte om jag vågar använda schampo mer.

2010-04-14 @ 22:32:05
peachgirl

Emma; kolla så schampot inte innehåller massa siliconer, de kan göra borsthårsytan för glatt så att pigmenten inte uppför sig som man vill. Jag kör på ett babyshampoo utan silikon eller så använder jag nivea's rengöringsgel (den blå) till mina borstar. Det verkar funka lika bra. Har tyvärr ingen erfarenhet av MAC's cleanser.

2010-04-15 @ 00:33:41
sminkjante

Penslar till ögonskuggor, concealer och flytande foundation rengör jag efter varje användning. Rouge-, puder- och kabukipenslar en eller två gånger i veckan.



Städar ut gammalt smink gör jag ett par gånger per år.

2010-04-15 @ 09:49:42
URL: http://sminkjante.blogspot.com
Gabriella

Borstar rengör jag ungefär en gång i veckan, eller mer om de känns äckliga. Sen händer det att jag sätter tillbaka mitt smink( det ligger oftast lite huller om buller på hyllan), och då torkar jag av askar och förpackningar så de ser bra ut. (:

2010-04-15 @ 12:20:52
Purity

Emma: Jag använder faktiskt mild handtvål för att djuprengöra mina borstar och penslar, både de i äkta hår och syntet. Jag tycker som du, att de blir för mjuka och "sladdriga" om jag använder schampo, och dessutom blir de inte lika rena som om man använder mild tvål. För att de inte ska bli uttorkade gör jag en balsaminpackning på dom ungefär en gång varannan månad, då blir dom visserligen ganska mjuka efter just den tvätten men det går ju att leva med =) Brush cleanser ser jag mer som en quick fix att göra rent borstarna med direkt efter användning för att se till att de inte blir helt ingrodda med smuts och gammalt smink mellan tvättarna, den behöver kompletteras med schampo/tvålrengöring ungefär en gång i veckan för att borstarna ska få sig en djuprengöring. Testa mild handtvål och se om det funkar bättre för dig, och komplettera med en brush cleanser om du känner att du har behov av en!

2010-04-15 @ 21:59:28
URL: http://purity.webblogg.se/
Emma

Tack så mycket för svaret! Jag får ta och köpa en sådan tvål då. :)

2010-04-16 @ 00:56:11
LithiaBlack

Jag tvättar mina penslar 2-3 gånger i veckan (har ett gäng favoriter som jag vill använda jämt) och jag varierar mellan mild tvål, schampo och nån gång om året diskmedel till dem.



Dosor och förvaring städar jag löpande när det behövs och 1 gång om året gör jag en rensning och slänger saker som inte är OK längre.

2010-04-16 @ 18:33:53
URL: http://www.lithiablack.se

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy