Tutorial: sotade ögon med en twist


Jag har lovat anna att jag ska göra en tutorial om hur man använder lösa ögonskuggor i guld eller silver, och jag lovar att det kommer så fort som möjligt! Ska försöka få till en imorgon om ljuset bestämmer sig för att kika fram och om jag får tid.

Idag tänkte jag visa er hur man gör en sminkning jag gärna kör med i olika varianter nu när det börjar bli lite mörkare och gråare ute som är lätt att variera, nämligen en sotning med en twist av en klick färg som varken blir för grå eller för färgstark. Färger jag gillar mest att variera mellan är blått, grönt, turkost, lila och rosa, här tänkte jag visa er en blå variant =)


In English: I promised anna that I'd make a tutorial showing how to use loose eyeshadows in gold or silver, and I'll do it as soon as possible, promise! I'll try to do it tomorrow if there's enough light outside to take decent pictures and if I have the time.

Today, I thought I'd show you how to do a makeup I love to do in different variations now when it's getting colder and darker outside; a smokey eye with a twist of colour that's neither too grey or to colourful. The colours I like to use the most for this easy makeup is blue, green, turquoise, purple and pink, and the version I thought I'd show you today is blue =)



Produkter / Products used:


Ansikte / Face
  • MAC prep + prime skin
  • Max Factor under-eye concealer - 309 Beige
  • MAC studio sculpt foundation - NW20
  • MAC loose blot powder - medium
  • MAC mineralize skinfinish natural - light
  • MAC blush - dame
Ögon / Eyes
  • UDPP
  • MAC eyeshadow - smoke & diamonds
  • MAC eyeshadow - divine night
  • MAC eyesahdow - deep truth
  • MAC eyeshadow - carbon
  • MAC pigment - vanilla
  • MAC pearlglide eyeliner - fly by blue
  • MUS tri brow colour
  • MAC fluidline - blacktrack
  • MAC plush lash mascara
  • H&M brow fix
Läppar / Lips
  • MAC lipgelée - moistly


 

Steg 1 - Börja med ett rent och återfuktat ansikte. Applicera din bas och fixera med puder. Jag förklarar mer i detalj hur jag lägger min bas här.

Step 1 - Start with a clean and moisturized face. Apply your base and fix with powder. I explain more in detail how I do my base here.





Steg 2 - När ansiktsbasen är färdig är det viktigt att lägga en bra bas på ögonlocken för att skuggan ska sitta på plats hela dagen och inte lägga sig i veck. Med en bas fäster dessutom skuggorna mycket bättre, och dom blir mycket mer färgintensiva än om man lägger dem på bar hud. Min favoritögonprimer heter Primer Potion och kommer från Urban Decay. Jag applicerar 2-3 streck med applikatorn på ögonlocket och sen smetar jag ut det jämnt över ögonlocket med ett finger.

Step 2 - When the base for the face is done, it's important to apply a good eye primer so that your eyeshadow will stay in place the entire day and not crease on your lid. With a good primer, the shadows will stick much better, and the colours will be more vibrant than they would be on bare skin. My favourite eye primer is Primer Potion from Urban Decay. I apply 2-3 lines with primer on my lid using the applicator, and then I smudge the primer over the entire lid with my finger.





Steg 3 - lägg på ett löspuder under ögat för att skydda mot nerfallande ögonskugga. Trillar det ner ögonskugga under appliceringen och du har löspuder under ögat så är skuggan lätt att borsta bort efteråt tillsammans med löspudret.

Step 3 - apply some loose powder underneath your eye, to catch up any fallout from the eyeshadow during application. The fallout will be easy to brush off later together with the loose powder.




Steg 4 - Lägg en grå eller gråbeige skugga på den inre halvan av det rörliga locket med en platt ögonskuggspensel. Jag har använt ögonskuggan Smoke & Diamonds från MAC och har applicerat med MAC #239.

 

Step 4 - Apply a grey or grey beige eyeshadow on the inner half of the lid with a flat eyeshadow brush. I've used the eyeshadow Smoke & Diamonds from MAC and used the brush MAC #239 for application.

 

 

 

 

Steg 5 - Lägg en mörkgrå ögonskugga på yttre halvan av ögonlocket. Jag har använt skuggan Divine night från MAC och applicerade även den med MAC #239.

 

Step 5 - Apply a dark grey eyeshadow on the outer half of the lid. I used the shadow Divine night from MAC and I applied this with the MAC #239 aswell.

 

 

 

 

Steg 6 - Lägg en mörkblå ögonskugga i globlinjen och i det yttre v:et. Här har jag använt skuggan Deep truth från MAC och har applicerat med en droppformad borste, MAC #226.

 

Step 6 - Apply a dark blue eyeshadow in the crease and outer v. I've used the eyeshadow Deep truth from MAC and applied it with a drop shaped brush, MAC #226.

 

 

 

 

Steg 7 - Lägg en skimrande champagnefärgad highlighterögonskugga på brynbenet med en mjuk, fluffig borste. Jag har använt pigmentet Vanilla från MAC och applicerade med MAC #217.

 

Step 7 - Apply a shimmery champagne coloured highlighter eyeshadow on the brow bone with a soft, fluffy brush. I used the pigment Vanilla from MAC and applied it with MAC #217.

 

 

 

 

Steg 8 - Sudda ihop allt med en mjuk, fluffig blendingborste. Jag har använt mig av MAC #217 och MAC #224. Jag använde även #217 för att lägga på lite mer av den blå färgen eftersom den mattades ner när jag tonade ihop alla skuggorna.

 

Step 8 - Blend everything together with a soft, fluffy blending brush. I've used MAC #217 and MAC #224. I also used the #217 to apply a bit more of the blue eyeshadow since it faded a bit while blending.

 

 

 

 

Steg 9 - Det här steget är frivilligt, men jag ville ha lite mer djup i min sotning så jag la lite matt svart ögonskugga, MAC Carbon, i yttre v:et med MAC #226.

 

Step 9 - This step is optional, but I wanted a bit more depth in my smokey eye so I applied a bit of matte black eyeshadow, MAC Carbon, in the outer v with MAC #226.

 

 

 

 

Steg 10 - Borsta bort löspudret under ögat med en puderborste. Fyll i dina ögonbryn med MUS tri brow colour, måla eyeliner längs övre fransraden med MAC blacktrack fluidline och lägg antingen en mörkblå ögonpenna eller lite mörkblå ögonskugga längs unre fransraden. Jag har använt pennan fly by blue från MAC.

 

Step 10 - Brush off the loose powder under the eye with a powder brush. Fill in your eyebrows with MUS tri brow colour, apply eyeliner along the upper lash line with MAC blacktrack fluidline and apply either a dark blue pencil or some dark blue eyeshadow along the lower lash line. I've used the pencil fly by blue from MAC.

 

 

 


Steg 11 -
Lägg lite highlighterskugga i inre ögonvrån, detta öppnar upp ögat. Jag har använt samma highlighter som till brynbenet, MAC vanilla pigment, och jag applicerade med en mjuk borste med långa strån, MAC #222.


Step 11 - Apply some highlighter in the inner corner of your eye, it makes your eyes look more open and alert. I've used the same highlighter as for the brow bone, MAC vanilla pigment, and I applied it with a soft brush with longer bristles, MAC #222.





Steg 12 -
Applicera 2 lager svart mascara, jag har använt MAC plush lash i färgen plushblack.


Step 12 -
Apply two coats of black mascara, I've used MAC plush lash in the shade plushblack.





Steg 13 -
Lägg ett kallt gammelrosa rouge på kinderna, jag har använt Dame från MAC. Avsluta med ett bärfärgat gloss på läpparna, här har jag använt MAC moistly lipgelée.


Step 13 - Apply a cold dusty pink blush on your cheeks, I've used Dame from MAC. Finish off by applying a berry gloss on your lips, I've used MAC moistly lipgelée.








Stephy

Riktigt nice babe!

2009-11-07 @ 17:32:16
URL: http://stylebystephy.blogg.se/
lawli

assnyggt!

2009-11-08 @ 11:19:51
Sofia

Såå snyggt! Om du skulle använda lila istället för blått, vilken lila skulle du ta då?

2009-11-08 @ 12:22:02
Linda

Supersnyggt! =)

2009-11-08 @ 13:33:25
URL: http://paivys.blogg.se/
Carolina

Vart ju jättefint, är inte mycket för blått själv men med din variant kan jag nog tänka mig förbruka endel blå skugga :P

2009-11-08 @ 15:21:28
Sexy Sadie

Utrolig fin og enkel bruksanvisning. Tusen takk.

2009-11-08 @ 15:50:52
URL: http://www.sexysadie.norblogg.net
Purity

Stephy: Tack!



lawli: tack!



Sofia: Tack! Jag gillar att använda MUFE #92 eller pigmentet push the edge från MAC till en lila version.



Linda: Tack tack!



Carolina: Visst gör den blått lite mer bärbart? =)



Sexy Sadie: Kul att du gillade den!

2009-11-08 @ 21:45:49
URL: http://purity.webblogg.se/
Jessica

Hej!

Du är jätteduktig på att sminka, så det är inte menat så, men jag måste bara få meddela det:



Vad söt du är osminkad! :D

2009-11-09 @ 14:09:30
Maggie

Fin sotning och bra tutorial! hur enkel som helst att följa :)

2009-11-11 @ 10:09:59
URL: http://trappedathyper.blogg.se/superficial
Pinch

Very beautiful! Thank you for taking the time to make this :)



I've been trying to get a hold of Smoke and Diamonds but it's not very easy. You've just made me want it even more! :) You have a tendency to do that! Hehe :)

2009-11-11 @ 11:37:46
URL: http://pinchypea.ch
Elena

Är det coconut kiss du har på fingrarna?

2009-11-12 @ 14:27:00
URL: http://www.stiftprinsessan.se
Purity

Jessica: Awh, tack ska du ha!



Maggie: tack sötis!



Pinch: I'm glad you liked it! Smoke & Diamonds is gorgeous, sorry for making you lemming it ;)



Elena: Japp!

2009-11-13 @ 15:09:07
URL: http://purity.webblogg.se/
Anonym

Riktigt snyggt Me like

2010-02-08 @ 14:16:19
Barbie

Riktigt snyggt, Me like. Snyggt med blåa toner

2010-02-08 @ 14:16:55
URL: http://barbierocknroll.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy