Att sköta om sina borstar


Bra borstar är nyckeln till en snygg makeup. När du väl har investerat i bra borstar av hög kvalitet är det A och O att du tar hand om dom för att borstarna ska hålla sig fina så länge som möjligt. Tar du hand om dina borstar på rätt sätt håller de sig fina i många år, så jag tänkte dela med mig av lite tips hur man sköter om sina borstar på bästa sätt!
Till att börja med så kan dina borstar lätt bli en bakteriehärd om du inte tvättar dem med jämna mellanrum. Borstar är visserligen mer hygieniska än foundationsvampar och svampapplikatorer, men bakterier kommer alltid att föras över från din hud och från omgivningen till borstarna. Dessutom fungerar borstarna som bäst då de är fria från smuts och gamla makeupprodukter, så det är en annan bra anledning till att tvätta borstarna med jämna mellanrum.

Jag har tagit för vana att alltid tvätta de borstar jag använder till krämprodukter (foundation, concealer, paint pots, eyeliner och så vidare) efter varje gång jag har använt dom, eftersom krämprodukterna gör borstarna stela när de torkar. Ögonskuggsborstar gör jag också rent efter jag har gjort klart min ögonmakeup, så de är fria från gammal färg nästa gång jag ska använda dom. Vill jag använda samma pensel till en annan ögonskuggsfärg under tiden jag applicerar torkar jag helt enkelt av överflödet på borsten på en bit hushållspapper. En annan bra anledning till att jag gör rent mina ögonskuggsborstar efter varje användning är att mina borstar är i vitt gethår, och dessa blir väldigt lätt missfärgade av högpigmenterade produkter. Puderborstar och liknande gör jag rent ca 1 gång i veckan, eftersom pudret inte sätter sig i borstarna som ögonskugga gör, plus att stora, fluffiga borstar tar väldigt lång tid på sig att torka.

Jag gör rent de borstar jag har använt dagligen med hjälp av MAC brush cleanser. Brush cleanser är en alkoholbaserad vätska som rengör, desinficerar och återfuktar borstarna på en gång. Borstarna får dessutom kortare torktid med brush cleansern än med vanligt vatten, tack vare att alkoholen dunstar fortare än vatten. Jag häller ut lite brush cleanser på en bit vikt hushållspapper och torkar av mina borstar mot det blöta pappret tills de är rena. Proceduren kan behövas upprepas en eller två gånger om man vill få borstarna lika rena som om man tvättar dom med tvål/schampo och vatten, men jag brukar nöja mig med att få bort det värsta. Brush cleansern kostar 100 kr och man får en stor flaska, för mig så räcker den minst 3 månader och jag använder den varje dag!


Cirka en gång i veckan tvättar jag alla mina borstar med hjälp av schampo eller en mild handtvål och vatten. Ungefär en gång i månaden får borstarna även en balsaminpackning för att återfukta borsten som lätt kan bli uttorkade av all tvätt. Balsaminpackningen gör att borstarna håller sig mjuka och lena mot huden. Jag använder samma balsam från Redken som jag använder till mitt egna hår, men till tvätt använder jag ett billigare schampo eller mild handtvål eftersom det går åt så pass mycket. Jag trycker ut lite schampo eller handtvål i handen, blöter borsten lätt och arbetar in schampot eller tvålen i borsten. Sedan sköljer jag noggrant med mycket ljummet vatten.

När man har tvättat borstarna är det väldigt viktigt att de får ligga ner och torka. Äger du brush guards så kan du använda dessa för att låta borstarna torka upp och ner, eftersom brush guarden skyddar borsten från att bli missformad. Står de upp rinner vattnet ner i skaftet och kan lösa upp limningen så att borsten lossnar från skaftet, eller i värsta fall få träskaftet att svälla. Ligger borstarna på en platt yta undviker du detta problem. Jag lägger mina på kanten av min byrå, så att själva borsten får hänga utanför kanten, och därmed så blir inte borsten plattare på ena sidan. Jag får även känslan av att borstarna torkar fortare på det här sättet än att låta dom ligga på t.ex. en handduk, eftersom hela borsten luftas. Låt borstarna ligga tills de har torkat i princip helt, eyelinerborstar torkar på ett kick medan större och tätare borstar i äkta hår, t.ex. en kabukiborste, tar minst 12 timmar på sig att torka helt. Därför kan det vara en bra idé att tvätta borstarna på en dag då du inte har tänkt sminka dig, eller på kvällen så att de hinner torka över natten. Se även till att forma borstarna när de är blöta, för torkar de i fel form så måste du blöta borsten igen för att återskapa formen.

Det här är alltså vad jag själv gör för att hålla mina borstar i topptrim. Har ni några fler tips som ni tycker jag har missat får ni jättegärna lämna en kommentar!




Veronica

Tills vidare tvättar jag mina borstar efter varje användning med shampo och vatten. Sen skall jag införskaffa M.A.C brush cleanser.

2009-03-30 @ 18:11:52
URL: http://weby.wordpress.com
Mia

Det är jättekul att läsa om alla borstar! Jag har en fråga bara, hur förvarar du dina borstar? Står dem i koppar eller..?

2009-03-30 @ 20:14:04
Purity

Veronica: Den är super att göra rent borstarna med mellan användningarna, går så himla mycket fortare för dom att torka!



Mia: Vad kul att du gillar inläggen! Jag har mina borstar ståendes i en fyrkantig porslinsmugg, man kan se dom längst till vänster på den här bilden: 17175720.jpg
" rel="nofollow">http://purity.webblogg.se/images/2008/topofdrawer17175720.jpg*

2009-03-30 @ 22:58:22
URL: http://purity.webblogg.se/
Minimänniskan

Du har inte märkt av slitage på borstarna med brush cleansern? Jag har blivit avrådd från den då det sas att den sliter onödigt mycket på håren.

2009-03-31 @ 14:02:05
Purity

Minimänniskan: Jag har inte märkt av något slitage alls när jag rengör med brush cleansern på papper, jag tror inte att MAC skulle ta fram en produkt som skulle förstöra deras borstar... Jag har använt brush cleansern i snart ett år och mina borstar är fortfarande lika fina som när jag köpte dom.

2009-03-31 @ 14:35:22
URL: http://purity.webblogg.se/
Sofia (heartcore)

bra jobbat :) mycket givande rengöringsinlägg!

2009-03-31 @ 17:38:14
URL: http://www.heartcore.se
Minimänniskan

Man kanske skulle testa Brush Cleansern. Kommer du ihåg vad den kostar på ett ungefär?

2009-04-01 @ 22:01:09
Purity

Sofia: Tack!



Minimänniskan: 100 kr kostar den, som jag skrev i inlägget =)

2009-04-01 @ 23:53:39
URL: http://purity.webblogg.se/
Minimänniskan

Haha, sorry. Jag är blind, tydligen.

2009-04-02 @ 09:31:48
Kristina

TIPS: Kolla in Michelle Phan på youtubehur hon rengör sina makeupredskap. Jag har målat en del med oljeteknik, och hon använder samma teknik för att rengöra sina penslar, och jag vill lova att det är skonsamt mot penslarna samt hygieniskt och hållbart i längden :)



http://www.youtube.com/watch?v=vVdciJkmb7o

2010-08-19 @ 22:21:41

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy