MAC #194


Var länge sen jag skrev om mina borstar, så här kommer ett inlägg dedikerat till concealerpenseln #194 från MAC.

MAC #194 är en smal concealerpensel med långa syntetborst. Den är tillräckligt smal för att komma åt med i alla vinklar och vrår, och tillräckligt styv för att jobba in concealern med.




#194 är som sagt en concealerpensel, men den går även att använda som läppensel eller till andra krämprodukter, som krämögonskugga.

Använder man, som jag, en concealer på burk är det extra viktigt att använda en pensel eller spatel och absolut inte peta med fingrarna i burken. Även om du har tvättat händerna noga innan kan det fortfarande sitta bakterier och smuts under naglarna, och din concealer kommer hålla sig fräsch betydligt längre om du håller den fri från så mycket bakterier som möjligt.

När jag applicerar min concealer använder jag #194 för att plocka upp lagom mängd concealer ur burken. Sedan jobbar jag in den med penseln där det behövs; under ögonen, runt näsvingarna och på röda blemmor eller andra ojämna partier i ansiktet. När all concealer är på plats jobbar jag in den med fingrarna i huden för att få det att smälta ihop väl. Värmen från fingrarna hjälper till med detta.

MAC #194 har numer en systerborste, MAC #195, som är aningen bredare och kortare, och själva toppen är spetsigare. Jag är sugen på den eftersom jag tycker att min #194 är lite för lång för att kunna arbeta in concealern med enbart borsten, utan att använda fingrarna. MAC #194 finns att köpa hos samtliga MAC-diskar och kostar ca 205 kr.

In English: I haven't written about my brushes in a while, so here's an entry dedicated to the concealer brush MAC #194!

MAC #194 is a narrow concealer brush with long, synthetic bristles. It's narrow enough to reach into every corner of the face, and stiff enough to work the concealer into the skin.

#194 can also be used as a lip brush or for other cream products, such as cream eyeshadows.

If you, like I, use a concealer in a pot, it's really important to use a brush or spatula to scoop out the product with, and absolutely NOT use your fingers. Even if you have cleaned your hands thoroughly, you can still have bacteria and dirt underneath your fingernails. Your concealer will stay fresh for much longer if you prevent as much bacteria as possible from getting into the jar.

When I apply my concealer, I use the #194 to pick up enough concealer from the jar. I then work the product into my face where needed; under the eyes, around my nose and on blemishes and other spots that need more coverage in my face. When all concealer is in place, I blend it into my skin further with my fingers. The heat from my fingers helps with the blending.

MAC #194 now has a sister brush, MAC #195, which is shorter, wider and has a pointier tip. I want to try this one, since I think that #194's bristles are a bit too long to blend the concealer properly without using my fingers. MAC #194 can be bought at all Swedish MAC counters and costs around 205 SEK.






Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy