Att stämpla mönster på naglarna med Konad


Jag fick ett set med Konad-grejer från sötaste Stephy i födelsedagspresent, och det är verkligen hur kul och hur lätt som helst! Vissa mönster krävs lite mer övning för att få till och jag har märkt att tumnaglarna behöver torka lite extra länge för att lacket inte ska "korva" sig innan man stämplar, men i övrigt är det lätt som en plätt =) För er som undrar lite mer hur det fungerar med nagellacksstämplarna har jag här satt ihop en liten bildguide till hur man gör.

In English: I got a set with Konad stuff from my sweet friend Stephy for my birthday, and it's really fun and easy to do! Some patterns need a bit more practice to get perfect and I've noticed that the thumb nails need to try a bit longer than the other nails , or the polish will "slide" when you're stamping, but otherwise, it's easy peasy =) I've put this little guide together for those of you who wonder a bit more about how it works.





Steg 1. Måla naglarna med en basfärg och låt dom torka. På bilden har jag lackat med ett lager China Glaze strong adhesion base coat, två lager Colour Club Vintage Cotoure och avslutat med ett lager China Glaze Fast Forward Top Coat, som är ett snabbtorkande överlack.

Step 1. Polish your nails with a base colour and let them dry. I've used one coat China Glaze strong adhesion base coat, two coats of Colour Club Vintage cotoure and finished with a coat of China Glaze Fast Forward Top Coat in the picture.




Steg 2.
Välj vilken bildplatta du vill använda. Jag har valt att stämpla med rosmönstret från platta m35. Jag har en hållare för plattorna, men det funkar bra utan med.

Step 2. Choose which image plate you want to use. I'm using the rose pattern from the plate m35 here. I've got a holder for the plates, but it works fine without it aswell.





Steg 3. Täck hela mönstret med ett medeltjockt lager lack. Bäst funkar Konads speciallack, men vissa andra vanliga lack som är tjocka i konsistensen går bra att stämpla med också. Lackar du för tjockt blir det för kladdigt, lackar du för tunt så kan mönstret bli ojämnt. Prova dig fram till hur mycket som behövs! Här har jag använt konads svarta speciallack.

Step 3. Cover the entire pattern with a medium thick layer of polish. Konad's special polish works best, but some other regular polishes that are thick enough works too. If you use too much polish it will get messy, if you don't use enough the pattern can turn out uneaven. It's a matter of trial and error to find the right ammount! I've used Konad's black special polish here.





Steg 4.
Skrapa bort överflödig färg med den medföljande skrapan i ett bestämt, snabbt drag.

Step 4. Scrape off the excess polish with the scraper in one steady, fast move.



Steg 5. Så här bör din platta se ut efter du har skrapat.

Step 5. This is what your plate should look like after scraping.





Steg 6.
"Plocka upp" mönstret på stämpeln genom att rulla den över mönstret.

Step 6. "Pick up" your pattern on the stamp by rolling it over the pattern.





Steg 7.
Så här ska mönstret se ut på stämpeln.

Step 7. This is what the pattern should look like on the stamp.



Steg 8.
Stämpla mönstret på nageln. Det här kan kräva lite övning innan du får till det. Eftersom både nageln och stämpeln är rundade, fast åt motsatta håll, behöver man "rulla" stämpeln över nageln för att få hela mönstret på plats.

Step 8. Stamp the pattern on the nail. You might need some practice with this step before you get this right. Since both the nail and the stamp are rounded, but in opposite directions, you'll need to "roll" the stamp over the nail to get the entire pattern in place.





Steg 9.
Så här bör mönstret se ut när du har fått det på plats!

Step 9. This is what your nail should look like after stamping.


Har du långa naglar kan det vara fint att lägga till mer än ett mönster på nageln. Här har jag använt samma mönster uppochner, men låtit bli att ta med löven i ena kanten för att ge lite variation.

If you have long nails, you might want to add more than one pattern to the nail. Here. I've used the same pattern upside down, excluding the leaves on one of the edges.




Steg 10.
Avsluta med att lacka ett lager med skyddande överlack för att inte mönstret ska nötas bort. Som ni ser blev linjerna en aning tjockare av detta, det är för att jag hade lite för bråttom och inte lät det torka ordentligt innan jag lackade med överlacket.

Step 10. Finish off with a top coat to protect the pattern. As you can see, the lines became a bit thicker from this, it's because I was impatient and didn't let the pattern dry enough before I put on the top coat.


Konad-kit, stämplar, bildbrickor och speciallack kan köpas bland annat hos OC Nail Art. Tänk på att jobba snabbt efter steg 4 (där du skrapar bort överflödigt lack), annars torkar lacket innan du hinner få det på nageln. Vissa upplever att mönstren blir utkladdade när man har på överlack, får du detta problem så prova att lägga på ett tjockare lager överlack i så få drag som möjligt, så att penseln inte vidrör den själva stämplade ytan och därmed kladdar ut mönstret. Lycka till!

You can buy Konad kits, stamps, image plates and special polish at OC Nail Art among others. Bear in mind that you have to work pretty fast after step 4 (where you scrape off the excess polish), or the polish will dry before you'll get it on your nail. Some people find that the patterns get smudged when you put on the top coat, if you experience this problem; try to put on a thicker coat of top coat in as few strokes as possible, so that the brush doesn't touch the stamped pattern and smudge it. Good Luck!





Therése (Heartcore)

Vilken bra guide :) Är riktigt sugen på att investera i ett litet Konad-kit.

2009-08-17 @ 19:19:27
URL: http://www.heartcore.se
Victoria

Hej!



Kan man få prover på till exempel MAC's foundations i deras diskar? :)

2009-08-17 @ 21:14:46
URL: http://virrewolf.blogg.se/
Kabuki-Emma

Tack för väldans bra och tydlig guide, det får nog bli ett inköp... Välkommen att kolla in min nya beautyblog kabuki som idag ger lite tips på lyckad benvaxning.



http://www.kabukibeauty.blogspot.com/



Tack för underbar blog, är trogen följare!

2009-08-18 @ 20:51:18
URL: http://www.kabukibeauty.blogspot.com/
Purity

Therese: Vad kul att du gillade den! Konad är superkul =)



Victoria: Det går alldeles utmärkt att få prover på produkter man är nyfiken på, är bara att fråga dom som jobbar där!



Kabuki-Emma: Kul att du uppskattade den! Jag har kollat in din blogg, den ser jättefin ut, men jag skulle uppskatta om du inte besöksfiskade genom min kommentarsfunktion. Jag raderar i regel alla såna kommentarer. Jag vill inte låta elak men jag hoppas du förstår!

2009-08-18 @ 22:11:31
URL: http://purity.webblogg.se/
ak

Tack för tipset om sida där man kan handla! Med koden client1 får man dessutom 25 % rabatt just nu. Gratis frakt också över 20 dollar. Jag har precis beställt ett litet kit, ska bli kul att prova. :)

2009-08-18 @ 23:55:04
Maggie

Vad kul med en guide! Jag har alltid undrat hur det här funkar :)

Du måste göra mina naglar :D

2009-08-20 @ 09:54:50
URL: http://trappedathyper.blogg.se/superficial
Purity

ak: Tack för tipset med koden! Man får 20% rabatt med koden Scrangie med =)



Maggie: Vi fixar det på nästa tjejkväll =D

2009-08-24 @ 16:03:42
URL: http://purity.webblogg.se/
Parfym-dåre/fairygloss

Jag undrar: Vet du var man kan köpa nagelmönsterset? Vet du om alla nagelmönstrarset har samma finess?

2009-08-27 @ 09:05:28
URL: http://wwwfairygloss.blogg.se/
Purity

Parfym-dåre: Seten kan du köpa hos OC nail art med, samtliga innehåller minst en stämpel och skrapa, ett minilack och en bildbricka, sen finns det ju större set också =)

2009-08-28 @ 15:29:20
URL: http://purity.webblogg.se/
Emma

Jag har sett bilder att vissa även stämplar å smyckar tex mobiltelefoner. Bör man då ha under- och överlack eller sitter det bra med bara det speciella stämplingslacket?

2009-08-31 @ 11:28:33
Emma

Sjukt bra guide! Har du själv beställt från den sidan som du länkar?

2009-10-23 @ 10:09:22
URL: http://chromebitch.blogg.se/
Purity

Emma: Jag har faktiskt inte testat det än, jag lovar att jag kommer med ett utlåtande om jag gör det!



Emma: Tack! OC Nail art har jag handlat från många gånger, rekommenderar dom starkt. Snabb och bra service, och troligen de lägsta priserna på Konad-produkter på nätet =)

2009-10-25 @ 15:58:51
URL: http://purity.webblogg.se/
Kajsa

hej! :)

Fy vad snyggt! Du skulle inte vilja mejla mig? [email protected]



Har lite frågor.. Finns de på någon svenska sida man kan köpa de? vad kallar man dom? Är dom lätta att använda?

tacksam för svar. :)

2010-01-13 @ 16:18:19
Delma

Hej,

Vill gärna köpa en Konad set till min syster. Finns det att köpa i Sverige? Var?



Kan någon hjälpa mig, snälla??

Tacksam för snabb svar

2010-02-17 @ 22:45:14
Purity

Delma: nagelbolaget.se är en svensk sida som säljer konad, däremot är det betydligt billigare att beställa från oc nail art med rabattkoden "scrangie" som ger 30% rabatt!

2010-02-17 @ 23:01:48
URL: http://purity.webblogg.se/
Pillan

Hej!

Ja, jag älskar också Konad nagelstämpling. Jag har hittat den bästa sidan med de bästa priserna på Konad. Se välaboden.se Snabb leverans och man får alltod något extra vid beställningen. Det är super!

2010-02-23 @ 18:05:24
URL: http://xn--vlaboden-0za.se/
Purity

Pillan: Det låter som ett bra alternativ om man inte vill beställa från en utländsk sida, dock är de betydligt dyrare än OC Nail Art. Hos välaboden är bildplattorna ca 15 kr dyrare och speciallacken är ca och 20 kr dyrare jämfört med OC Nail Art (inklusive frakten) om man använder rabattkoden "Scrangie" som ger 30% rabatt. Men tack för tipset!

2010-02-23 @ 18:21:07
URL: http://purity.webblogg.se/
Sara - bli veckans blogg hos mig!

Galet, en sån borde man inhandla! :D

2010-03-01 @ 21:39:37
URL: http://rizzy.blogg.se/
Jennie

Vart går det att köpa såna plattor och tillbehör ??

2010-04-15 @ 12:38:31
URL: http://jenniezen.blogg.se/
Purity

Jennie: oc nail art, som jag länkat till i inlägget, Nelly.com och nagelbolaget.se är några ställen där du kan köpa konadprodukter.

2010-04-15 @ 13:43:34
URL: http://purity.webblogg.se/
Linda - 16år och flyttat hemifrån

Vart kan man köpa sånt där?! Är så gaalet sugen på att köpa sånt där men jag hittar det inte någonstans! :O

2010-07-26 @ 12:00:36
URL: http://lhedwall.blogg.se/
Purity

Linda: se mina svar till de tidigare kommentarerna om inköpsställen!

2010-07-26 @ 13:34:59
URL: http://purity.webblogg.se/
ida

bra guide, ja har också konad fast ja har inget special lack, jag har provat med vanligt nagellack, det fungerar men man måste ha ett bra tjock nagellack för att kunna stämpla på svart yta, vilket jag tyckte va synd ;P skulle vilja ha svarta naglar med neon färgade rosor.

2010-08-04 @ 18:41:31
Purity

Ida: tack! Ja, det går alldeles utmärkt att stämpla med en del vanliga lack med, dock så blir det sämre täckning som du skriver, på ett svart lack är det nästan ett måste att stämpla med speciallack om man vill att det ska synas ordentligt. Har du testat att stämpla med metallic-lack? Dom syns jättebra mot svart trots att dom är rätt tunna!

2010-08-06 @ 08:26:55
URL: http://purity.webblogg.se/
Pillan

Hej igen!

På välaboden kan man beställa hur mycket som helst och bara betala 30 kr i frakt. Bara bildbrickorna är 5 kr billigare än på andra ställen, så det tjänar man in fort! Jag vet inte om jag håller med dig riktigt i det. Svensk butik är alltid säkrast! Då gäller i alla fall svensk köplag!

2010-08-16 @ 08:33:08
Purity

Pillan: alla handlar som sagt där de själva vill, jag tycker dock att välabodens hemsida känns oseriös med alla reklambanners, blandningen av svenska och engelska i texten, det finns ingen ägarinformation eller kontaktinformation annat än ett kontaktformulär på sidan. Så personligen väljer jag att handla från OC nail art där jag vet sedan tidigare att jag har fått extremt bra service, och eftersom jag betalat med paypal så går det alltid att få pengarna tillbaka via dom om det skulle uppstå något problem.

2010-08-16 @ 11:42:44
URL: http://purity.webblogg.se/
Pillan

Självklart får man handla vart som helst. Det var bara det, att välaboden var billigaste!



Jag har varit i kontakt med dem, Via mail. Både adress och telefonnummer, momsnummer mm har jag också fått. Står på kvittot. Så seriöst är det!!!



Men alla får handla var man vill. Det är inte mer än det! Alla ställen är väl bra på sitt sätt! olika upplevelse har alla!

2010-08-17 @ 16:07:30
Purity

Pillan: Ja så är det ju, olika butiker passar olika bra för olika människor =) personligen vill jag kunna se all den information du har fått på kvittot innan jag handlar från en hemsida, det är jättebra att dom skriver ut det på kvittot men jag skulle gärna vilja se det på hemsidan med så man vet att det är ett seriöst företag innan man handlar. Det är i alla fall min personliga åsikt =)

2010-08-18 @ 11:06:20
URL: http://purity.webblogg.se/
Ida

Purity: näe de tror ja inte ja har gjort, ska testa, har du något förslag på märke, kvalitet på nagelacken brukar väl variera beroende på va de e för märke på dom.



har tittat nu på konads hemsida, så ja funderar på att köpa special lack så att men vet att de faktiskt fungerar =)

2011-06-03 @ 12:38:35

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy