Rött hår...


I flera år nu har jag suktat efter ett riktigt mörkt, klarrött hår. Att jag aldrig har tagit mig i kragen och gjort det har att göra med att jag har färgat håret permanent svart sedan jag var 15, dvs i 6 år nu. Sen dess har jag även haft långt hår med självfall och mittbena, vilket inte är riktigt optimalt att bleka ner när det har 6 års lager med svart färg i sig, något jag däremot ändrade på i november förra året då jag klippte en kort a-line med snedlugg:



Jag älskade den här frisyren, men när den började växa sig längre tröttnade jag och bestämde mig för att jag ville ha längre hår igen eftersom jag inte trodde att den här frisyren skulle vara snygg på mig i någon annan färg än svart. Dessutom var det en jobbig frisyr att underhålla eftersom jag var tvungen att föna hela håret + platta det längsta eftersom det stod lite åt vilket håll det ville annars. Så nästa gång jag gick till frissan (i april nån gång har jag för mig att det var) jämnades längden på håret ut till detta:



och nu har håret vuxit sig till en sån där tråklängd som inte är intressant alls och bara skriker "jag håller på att växa ut mitt hår och orkar inte göra något åt det för tillfället", det längsta räcker precis under nacken/till nyckelbenen.

Jag är så trött på det just nu! Jag har två flaskor special effects bood red hemma, men jag vet inte om det skulle se bra ut som mörkrött i den här frisyren. Jag vill ha det längre! Eller så vill jag ha tillbaka min korta frisyr med risken att jag kommer ångra mig och behöva vänta ett år till innan det blir så här pass långt igen. Och så är jag osäker på om det kommer se bra ut med så kort, rött hår på mig. Jag har haft den här inspirationsbilden sparad på min dator hur länge som helst, den ligger och suktar mig!



Samtidigt som jag känner mig så sugen på att ha ett sånt här hår (mitt hår har självfall och blir vågigt om jag inte fönar det rakt)



Beslutsångest deluxe! Vad tycker ni, fortsätta spara håret så jag får min dröm med rött långt hår, påbörja färgprocessen nu för minimalt slitage när jag bleker topparna eller helt enkelt kapa håret igen och bleka och färga det? Eller ska jag spara/klippa och behålla det svart?




Therése

Jag tycker att du är fin i allt, men jag tror att rött vore ultrasnyggt på dig! Du är en sån människa som passar i rött! :)

2008-09-16 @ 13:04:13
URL: http://fakelashes.blogg.se/
Anonym

Men babe, det är ju bara att du börjar bleka och tona, sen förlänger du det till den längre vågiga frisyren?

2008-09-17 @ 00:08:13
redvelvet @ bilddagboken

Att får ur det svarta ur håret utan att slita ut det är lätt om man tar det steg för steg och inte har för bråttom. Du får blanda hälften blekning/shampoo och göra så i några omgångar så blir håret succesivt avfärgat, ger ganska lite resultat åt gången, men jag lovar dej att det är värt det att ta det lugnt! Och genom att avfärga det svarta kommer en djupt röd nyans uppstå, så då kanske du slipper leta efter rätt nyans på hårtoning. Men om du gör det här, se upp för uväxten. Börja i topparna (som samlat på sej mest svart färg) och gå uppåt! Det här vet du kanske redan, men efter egen erfarenhet vet jag att detta är bästa sättet!!

2008-09-17 @ 00:40:20
inthemake

Jag älskar rött hår, har själv haft det i omgångar. Jag tycker alla längder passar i rött, men jag förstår ditt dilemma med blekningen osv. det tar ju sin lilla tid efter en svart variant...

2008-09-17 @ 09:11:08
URL: http://inthemake.blogg.se/
Purity

redvelvet: Jo tack, jag vet =P har jättemånga vänner som har blekt ner sitt hår från just svart och har läst på rätt mycket om det just för att jag har funderat på att färga det så länge... Jag kommer dock bara behöva bleka ner det till nån sorts orange-brun sörja tror jag för att det ska bli en fin färg, har redan rätt färg hemma (special effects blood red) så förhoppningsvis slipper jag döda håret! Vill som sagt ha en mörk, men extremröd färg, så tona kommer jag nog behöva göra för att bli av med det bruna... Får nog börja med att bleka längderna, och sen lägga ett bleach bath över hela håret sen så toningen tar på utväxten med, sfx blir inte lika snygg och sitter inte lika länge på oblekt hår...

2008-09-17 @ 10:00:46
Purity

(till personen som glömde skriva sitt namn): jag pallar inte att ha hårförlängning, dessutom har jag ingen här nere som kan sätta i den åt mig ;-) och så har jag det lite småkärvt med pengar atm (ska leva på den här lönen som kommer den 25:e i två månader), och jag vill inte köpa billigt löshår för då kommer det se ut som skit efter en vecka... ugh, jag får beslutsångest!

2008-09-17 @ 10:03:34
Anonym

Jag tycker nog att du ska ha kvar det svarta, eftersom det är lättast/roligast att matcha smink med, du kan ha alla färger! :) plus att du är fett najs i svart hår ^_^

2008-09-17 @ 18:44:30
Sofia (nibblah)

Jag är själv blond och klipper ofta a-line med snedlugg (brukar själv ha lite tjockare/mer lugg, men annars i princip identisk med din). Har även haft samma frisyr i rött, och jag tyckte själv att jag var urtjusig i det och fick flera komplimanger :) Så om du överväger den igen vet du att det åtminstone KAN bli snyggt (och jag tror att du skulle vara gorgeous i det!)

2008-09-18 @ 14:08:23
Jennie

du passar sjukt bra i ditt röda hår. super snyggt.

går i tankar om att sj färga mitt svarta hår rött.

hur gick du tillväga och hur bra sitter färgen?

2009-02-26 @ 11:48:50
Purity

Jennie: Tack ska du ha! Jag blekte mitt hår med utspädd blekning (ett s.k. bleach bath: lika delar blekningspulver, blekningsvätska, schampo och vatten) 2 gånger, en gång i hela håret och sedan en gång till i bara längderna. Sen la jag på en enkomponentstoning, blood red från special effects. När jag färgade om så blekte jag längderna på håret en gång till för de var fortfarande rätt mörka, men nu är håret ungefär samma färg =) Hade ganska kort hår så har du långt hår kan du behöva fler blekningar än vad jag behövde på längderna... Toningen jag använder mig av håller sig snygg i ca 4-5 veckor innan den börjar blekna och bli lite rosaaktig närmast hårbotten, men då tvättar jag håret max var tredje eller var fjärde dag. Efter 4-5 veckor behöver jag färga om utväxten ändå, så det gör inget att jag behöver färga om resten av håret då med. Man måste bleka håret däremot för att special effects-toningarna ska sitta så bra som möjligt och bli snyggast färg, så jag bleker även utväxten med utspädd blekning ca 10-15 minuter innan jag tonar om håret.

2009-02-26 @ 17:07:02
URL: http://purity.webblogg.se/
Anonym

2009-07-12 @ 21:50:06
SOFIE

Grymt snygg frisyr och jättefint i svart! Men det kan också bli lite tråkigt i längden :)

Jag vill färga håret i en mörkröd nyans men jag är lite för feg för att testa, men någon gång ska jag göra det! Det måste ju bara bli rätt, det är problemet hehe =)



Men jag tycker absolut att du borde ha rött hår :)



Fast nu såg ju jag att det var ett gammalt inlägg så du kanske redan har rött hår :D

2009-07-12 @ 21:52:26
URL: http://greatdays.blogg.se/
Purity

Sofie: Japp, håret har både hunnit bli och inte bli rött sen jag postade det här =) Tack!

2009-07-26 @ 20:22:28
URL: http://purity.webblogg.se/
jullan

vart köpte du färgen!?:)maila mig gärna

2009-09-17 @ 21:56:50
Petra

Rött absolut! Jag är själv så himla sugen på att färga riktigt rött... :)Det är roligt med lite färg i tillvaron!

2009-10-09 @ 08:41:40
URL: http://frokenpe.blogg.se/
Lisa

Jag har haft både klarrött och svart hår. det svarta gick att få ur, men gå för guds skull till en frisör för det! Den röda hårfärgen får man i princip aldrig ur håret. Röd är alltså 100 gånger värre än en svart, då de röda pigmentena sitter i tills det växer ut och du klipper av det.

2009-10-10 @ 13:42:31
Purity

Petra: har hunnit vara röd redan och är brunett nu tillsvidare, det röda kommer nog tillbaka när håret blivit lite längre =)



Lisa: jag har gått från svart till rött till brunt det senaste året (det här inlägget är över ett år gammalt, har lagt upp bilder på mitt röda hår här i bloggen med) och har färgat hemma, jag har gjort avfärgningar med jämna mellanrum för att vara så snäll som möjligt mot håret. Men det är absolut inget man ska ge sig på hemma om man inte har koll på vad man gör och vet att ens hår klarar av det!

2009-10-10 @ 14:42:22
URL: http://purity.webblogg.se/
Jessica

Haha! Hjälp, jag brukar följa din blogg och så nu bestämde jag mig att kolla närmare på den 2008. Och så har du en bild på mig. Onödig info, kanske, men jag blir lite hedrad ;)

2010-03-22 @ 00:38:40
Purity

Jessica: åh, vilken av bilderna är din? Jag hade dessa nersparade i en inspirationsmapp när jag skrev det här inlägget och kom inte ihåg var jag hade hämtat dom ifrån, så skulle gärna vilja credda ägarna till bilderna! =)

2010-03-23 @ 14:24:49
URL: http://purity.webblogg.se/
Elin

Snubblade in på din blogg när jag googlade "svart page". Jag har nämligen rött långt hår, men har börjat tröttna på det, ska vi byta? ;) Har tidigare haft svart hår och trivts väldigt bra i det, så svart får det bli, och kortare. Som sagt, mitt hår är "röttrött" men inte i närheten av samma färg som du har (hade?) så läckert! Din blogg är jättefin och oj, vad du är duktig!!

2010-04-21 @ 11:57:20
URL: http://kreativasystrar.blogg.se/
Purity

Elin: Kul att du har hittat hit! Numera är jag brunett efter en tid rödhårighet, håller på att spara ut håret och är inte nöjd med min frisyr så då orkade jag inte riktigt ha det rött heller, funderar dock på att gå tillbaka till rött igen när det blir lite längre. Eller svart igen. Nåt av dom två blir det, är less på brunt nu i alla fall =)

2010-04-21 @ 16:51:51
URL: http://purity.webblogg.se/
Nadja

Heej!

Hittade din blogg när jag letade blider på rött hår. Och du har ju exakt den färgen jag vill ha på bilden här ovan.Där du är kort hårig. SJUKT fint! Tror du att jag kan gå från blond till den färgen du har på bilden? Kan jag lyckas med det själv eller ska jag gå till en frisör? Najs blogg! :)

Nadja

2010-11-23 @ 18:01:25
Purity

Nadja: Det är inte jag på bilden i kort röd page. Från blond kan du gå till i princip vilken nyans som helst, en extremröd färg är inga problem att lägga i hemma =) Jag gick från svart till rött hemma utan problem!

2010-11-23 @ 18:23:07
URL: http://purity.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy