Everyday minerals på väg hem till mig...


Har varit sugen på att testa mineralsmink ett tag nu, så idag passade jag på att sätta mig ner och kolla runt lite bland märkena. Först tänkte jag satsa på I.D. Bare Escentuals, men efter lite letande på nätet så insåg jag att det skulle bli svårt att hitta sample-burkar av produkterna till ett rimligt pris. Så det fick bli ett gratis sample-set från Everyday Minerals istället! Dock stör jag mig på att EM's burkar är så fula och ser "billiga" ut, i och för sig är det ju inget lyxmärke direkt men jag tycker om stilrena burkar med mattsvarta lock, som I.D. (och MAC) har...

Sample-setet är gratis, det enda du betalar är frakten som gick på $5.40 (ca 37 kr) för mig.



I sample-setet ingår 5 st prover ( = fyllda 5-gramsburkar); 3 foundations, 1 rouge och 1 concealer. Jag valde följande nyanser efter diverse research på olika ställen på nätet:

Cool - Fair Medium
"half-way between fair cool and medium cool shades. This is ideal color for those with fair to light complexions with pinkish undertones."




Beige - Fairly Light
"ideal for fair to light complexions with soft yellow to pink undertones."




Buff - Fairly Light Neutral
"ideal for fair complexions with natural earthy ivory undertones."




Som kanske syns är cool-nyansen mest rosa, beige-nyansen lite mindre rosa och buff-nyansen i princip neutral i tonen. Alla är i finishen Intensive, som ger det mest täckande och matta resultatet. Alla foundations kommer i fyra olika finishes; Original glo (lätt täckning, mycket skimmer), Semi-matte (lätt täckning, lite skimmer), Matte (mediumtäckning, matt) och Intensive (hög täckning, matt). Jag är nyans NW20 i MAC-foundation, dvs deras näst ljusaste rosatonade, så jag hoppas att någon av dom här nyanserna ska funka för mig! Om inte annat så kostar det ju inte många kronor att beställa hem ett nytt sample-set med andra nyanser...

Rougeprovet blev i nyansen Best Friends:
"a soft rosy-mauve matte shade that is suited wonderfullly for fair to medium complexions. This is an all-around wearable color that will certainly be one of your favorites."




Och concealerprovet blev en Multi-tasking concealer:
"Multi-tasking is a universally wearable shade of beige that works to cover your blemishes, lighten the undereye area, serve as eyeshadow base, and highlight your best assets. Truly a wonderful concealer to have in your makeup kit!"




Passade även på att beställa en provburk av löspudret Finishing Dust ($2.50 = 17 kr för en provburk), eftersom jag har en tendens att bli oljig i ansiktet under dagen, något mitt blot powder från MAC vanligtvis brukar ta hand om:
"Finishing Dust sets your mineral makeup for a perfect flawless finish, as well as helping control oil and reducing shine. You will have that extra confidence in knowing our Finishing Dust adds just the finishing touch to your flawless complexion."




Och så beställde jag deras omtalade kabukiborste i syntet med långt skaft ($10 = 69 kr):
"We are so excited to introduce the first super-soft luxurious - and synthetic hair - long handled Kabuki brush!!! This brush the first in our new collection of ultra-luxurious synthetic brushes. When we say it is soft, it is super super super soft!"



Bestämmer jag mig för att köpa hela burkar kommer jag nog däremot satsa på MAC #182 Buffer Brush istället:
"A full, dome-shaped brush of extra soft goat hair. Specially created to flawlessly blend powder onto the skin for an immaculate polished finish."




Är sugen på att testa I.D. också, men det blir nog inte av förrän någon kan handla det åt mig i USA (alternativt att jag klickar hem det från lookfantastic när jag får råd) eftersom det är så sablans dyrt att köpa här i Sverige... Då blir det nog ett Get started kit - light, som innehåller 2 st burkar foundation, mineral veil, borstar och lite annat smått och gott! (ca 556 kr exkl. frakt hos Lookfantastic):




Allt som allt gick min beställning från BE på $12.90 = 124 kr, inklusive frakt. Helt klart överkomligt! Om ca en vecka borde paketet dimpa in genom mitt brevinkast (står "Shipped" på orderinformationen, yay!), ska bli kul att testa, jag är jättesugen på dom här produkterna!




Rouaa

jag har både MAC och EM borstarna och jag måste verkligen säga att EMs är så mycket bättre till just den typen av mineralsmink!

2008-09-20 @ 01:46:35
URL: http://rouaa.blogg.se/beauty
Purity

Rouaa: Får testa och se vilken jag gillar bäst helt enkelt, jag är lite mer förtjust i naturhårsborstar än syntetborstar när det kommer till puderprodukter, men å andra sidan så har jag ju inte använt mineralsmink någon gång så ;)

2008-09-20 @ 12:25:21
Johanna

Hej!



Jag gillar mineralsminket från I.D., köper billigt på tradera. Gör det du med! En av mina favoritsäljare kallas r_eriksson. Finns ögonskuggor, rouger, borstar, gloss, läppstift, foundations mm till riktigt bra priser!



Lycka till!

2008-09-23 @ 19:43:31
Purity

Johanna: Tack för tipset! Anledningen att jag valde Everyday minerals framför I.D. var just för att det inte går att få tag på provburkar från I.D, vilket kan vara en fördel om man inte har möjligheten att prova ut rätt nyans innan man köper en hel burk. Jag gillar dessutom att testa produkten några gånger innan jag köper den så jag kan se hur den fungerar ihop med min hud. Men ska spana på tradera och se om det finns något till ett bra pris!

2008-09-23 @ 20:02:12
Jackie_Daniels

Tyvärr kan jag bara hålla med Rouaa här ovan om att EM's borstar faktiskt är bättre till mineralfoundation. Jag hade #182 men bytte bort den (vinkar till Rouaa) trots att den var mjuk och fin. Den levererade helt enkelt inte det resultat jag ville ha.

2008-09-25 @ 16:30:01

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy