Enkla sotade ögon - Tutorial


Ja jag vet, jag är dålig på att posta FOTDs nu för tiden... Men jag blev så himla missnöjd med mitt smink imorse; fina färger men ful appilcering. Så jag har grävt fram en tutorial jag gjorde för ett tag sen åt er istället! Det här är en sminkning man inte behöver så många produkter till, däremot kräver den lite tålamod för att den ska bli bra. Det här är looken vi är ute efter, en kraftig men enkel sotning:



Börja med att lägga foundation, concealer och puder där det behövs i ansiktet. Grunda ögonlocket med urban decay primer potion och lägg en stopper av löspuder under ögonen. För att få det svarta så jämnt och intensivt som möjligt (och för att få lite extra glitter) så grundar jag med MAC shadestick i färgen sharkskin där den svarta skuggan ska sitta. Funkar även att grunda med kajalpenna, gel-eyeliner eller svart krämögonskugga, gärna med glitter i.

Måla med shadesticket/kajalen/krämskuggan i ungefär den formen du vill ha på den svarta skuggan, dock aningen mindre. Det är inte så jättenoga att det blir 100% täckande och jämnt, färgen kommer jämnas ut sen när man lägger på den svarta skuggan ovanpå.



Dags för den svarta ögonskuggan. Jag använder mig av MAC-pigmentet dark soul, men det går alldeles utmärkt med valfri svart ögonskugga. Applicera den svarta skuggan över den svarta krämbasen.



Vänster öga - sharkskin + dark soul, höger öga - sharkskin



Ta lite mer svart ögonskugga på penseln och tona lite utanför linjen du gjort med krämbasen. Gör lite lite i taget, annars är det lätt att det blir för mycket.



Båda ögonen klara



Applicera valfri highlighterskugga på brynbenet, upp till ögonbrynet samt lite ner mot inre ögonvrån. Jag har använt mig av en ganska neutral highlighter, MAC-pigmentet fairylite.



Sudda skarpa kanter, dock inte alltför mycket! Den ursprungliga formen ska finnas kvar. Det går bra att sudda med en vanlig, platt ögonskuggsborste som jag gör på bilden, men lättast är det med en fluffig blendingborste (typ MAC #217 eller #222)



Båda ögonen tonade. Jag la på lite extra dark soul efter toningen för att förstärka formen ytterligare. Har även borstat bort löspudret under ögonen och tagit bort nerfall ur ögonvrån med en tops.



Fyll i ögonbrynen, är rätt viktigt för helheten när man har så här starkt sotade ögon!



Applicera kajalpenna längs undre fransraden, i inre ögonvrån och innanför nedre fransraden. För att förstärka intensiteten ytterligare har jag även applicerat svart skugga över kajalpennan längs undre fransraden med hjälp av min platta, snedskurna borste (MAC #208). Applicera svart gel-eyeliner längs övre fransraden.



Applicera 2 lager volymmascara



Klart!









Sofia (nibblah)

Har sett denna tutorial förut, och jag var lika imponerad då som jag är nu! Fantastiskt snygg sotning (och en jättebra tutorial) :D

2008-09-25 @ 07:54:14
Purity

nibblah: Kul att du gillar den! Jag tycker om att man inte behöver använda en biljon produkter för att få till looken, bara 2 skuggor och en svart krämbas =)

2008-09-25 @ 10:49:15
inthemake

Underbar sotning...jag ÄLSKAR svart..:)

2008-09-25 @ 11:03:03
URL: http://inthemake.blogg.se/
Anonym

Fantastiskt bra tutorial! Och du är så snygg!!

2008-09-25 @ 16:39:34
badis

Galet snyggt! Och bra tut!

2008-09-25 @ 21:18:16
URL: http://badbomben.blogspot.com/
kotte

Tankeläsare! satt.. i förrgår tror jag och undrade för mig själv om man inte skulle be dig visa hur FAN du fått så bra sotade ögon XD

2008-09-25 @ 23:22:19
Purity

badis: tack!



kotte: sjätte sinne? ;)

2008-09-25 @ 23:26:16
Emma P

Otroligt snyggt! Jag brukar använda mig av den här tekniken, men har aldrig gjort det med svart. Ska nog testa det...

2008-09-26 @ 11:07:06
Sarah

Hej, och tack! Jag har länge letat efter en sotning som ser ut precis som jag vill ha den och nu har jag hittat den! Och att den var så pass enkel är ett stort plus med, snyggt och lätt gillar vi!

Jag var på en rockfest igår och använde mig av din tutorial när jag sminkade mig. Trots att jag inte har riktigt de grejer som behövdes (använde mig av kajalpenna och en gammal "svart" skugga som knappt syns utan bas) blev det jättebra och fick en snygg, lite silverskimrig look. Lade till lite röda Strazz från MUS och blev riktigt nöjd med sminket!

http://dorilys.bilddagboken.se/p/show.html?id=387878451&directlink=1 kanske inte är bästa bilden, men det visar lite i alla fall:P



Så ja, haha, tack för hjälpen!:P

MVH

Sarah

2009-07-05 @ 21:09:42
Purity

Sarah: Vad kul att den fungerade för dig, blev jättesnyggt!

2009-07-05 @ 23:42:31
URL: http://purity.webblogg.se/
frida

Snyggt!!



2010-10-04 @ 18:35:55
URL: http://fridaochlitetill.blogg.se/
Purity

frida: Tack!

2010-10-04 @ 22:15:18
URL: http://purity.webblogg.se/
Liza

Wow vilken ögonfärg du har! hoppas du är jäkligt stolt över den ^'^

2011-03-03 @ 13:52:10

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy