Purity recenserar: MAC mineralize spf 15 foundation/loose


Som ni kanske har märkt har det varit väldigt dött här på bloggen i helgen, det beror på att jag har jobbat så mycket att jag inte ens har hunnit eller orka sätta på datorn =/ men i veckan blir det mindre jobb, så nu i veckan kommer inläggen komma rullande som vanligt =)

Som ni kanske har märkt så har jag på senaste tiden snöat in på mineralfoundations, eftersom de ger ett jämnt och täckande resultat och låter huden andas. Dessutom blir min blandhy med feta partier i t-zonen inte lika blank under dagen med mineralfoundation som med flytande foundation. Till och från använder jag fortfarande flytande foundation, men till vardags använder jag i princip alltid mineralfoundation nu för tiden. Tidigare har jag testat I.D. Bare escentuals och Everyday minerals, och den senaste mineralfoundationen i lös form jag har testat är den från MAC: Mineralize spf 15 foundation/loose.





Jag är ett stort fan av MAC-foundations, så jag hade höga förväntningar när jag testade den här produkten. Till min stora lycka var mineralize spf 15 loose precis så bra som jag hade föreställt mig; den här spöar skiten ur både I.D. och Everyday minerals! Min hud har aldrig sett så bra ut tror jag; den här foundationen ger min hy ett vackert glow fast den är helt matt i sig, täcker bra, matchar min hudton perfekt (jag har den ljusaste nyansen, light), känns väldigt lätt på huden och det behövs väldigt lite för att få det önskade resultatet. Det enda dåliga jag kan hitta med produkten är den puckade förpackningen; jag hade gärna sett att den hade kommit i en vanlig sifterburk, så som MACs löspuder gör. Den inbyggda applikatorn är hård och svår att arbeta med, varför MAC envisas med att ha med en applikator i burken förstår jag inte eftersom de har så himla många bra borstar i sortimentet. Jag applicerar min mineralize-foundation med MACs egna kabukiborste, #182, och den är perfekt för ändamålet. Passar bra i burken, det är hyfsat lätt att få upp foundation på borsten genom att snurra den över hålen i burken, borsten är grymt skön mot huden och appliceringen blir silkesjämn. En riktigt bra kabukiborste med andra ord! Nåja, tillbaka till foundationen... Snyggast blir den om man avslutar med MACs pressade mineralpuder, mineralize skinfinish/natural (jag använder den ljusaste nyansen, light), som är ett lätt mineralpuder med låg täckning. För enbart fixering applicerar jag med puderborste, vill jag ha lite extra täckning applicerar jag även denna med kabukiborsten #182.

Pris: ca 305 kr
Betyg: 4/5




Maria

Oh, nu blev jag sugen! Funderar på att köpa en lös mineralfoundation, och MAC lockar ju mer än EM (som jag dock hittade bra färg hos).



Säg, går det att ta bort den vita kudden så att det mer bara blir ett lock som inte rör upp allt puder när man öppnar och stänger?

2008-11-10 @ 17:30:00
URL: http://elmikas.blogspot.com
Purity

Maria: Kudden sitter fast, vet inte om jag vågar mig på att ta bort den men vill man verkligen inte ha den där går den nog att operera bort. Den rör däremot inte upp allt puder när man öppnar och stänger; tvärtom nästan eftersom den håller pudret nere i själva burken! Vad är du för nyans i EM-foundation?

2008-11-10 @ 18:13:02
Des

Vill ha! Men är lite tveksam om den är tillräckligt ljus...är NW15 men jag har ju det pressade mineralpudret i Light och det passar fint. Åh vad jobbigt det blev nu.

2008-11-10 @ 18:19:36
URL: http://frokenrosa.wordpress.com
Maria

Aha, då kanske det bara är de kladdiga provexen som är extremt röriga ;) Där ser det ju ut som att hälften av pudret bara POFFAR upp när man öppnar burken :P



Jag tyckte att Fairly light i Original Glo passade mig bra från EM, alltså den Beiga-skalan.. varken varm eller kall.

2008-11-10 @ 18:40:38
URL: http://elmikas.blogspot.com
Purity

Des: Jag är NW20 och den passar väldigt bra till min vinterhy, på sommaren kommer den antagligen vara för ljus så jag kommer nog skaffa en i fairly light med. Be att få bli färgmatchad vid närmaste MAC-disk för att se om light är för mörk eller inte? Det pressade mineralpudret är aningen ljusare än den lösa foundationen, men det pressade mineralpudret i light passar mig väldigt bra med eftersom det inte ger så mycket färg.



Maria: Fairly light från EM är aningens för mörk för mig, den funkar på min sensommarhy men inte på min vinterhy. Light medium eller light passar nog dig, bäst är ju att testa nyansen först så klart. Jag kommer nog köpa light medium till sommaren!

2008-11-10 @ 18:58:45
Maria

Jag har ju det pressade mineralpudret från MAC i nyansen Light medium, så det kanske passar i lös form också :) Ska försöka ta mig in till MAC-disken så snart som möjligt..!

2008-11-10 @ 19:42:44
URL: http://elmikas.blogspot.com
Emma P

Kul att du gillar! jag är inte fullt lika förtjust som du faktiskt. Visst, den är bra, men jag tycker nog att EM slår denna faktiskt:)



Maria: tror inte att det är så bra att ta bort puffen. Läste att en tjej på Makeupalley hade gjort det och hon ångrade sig. Blir nog mer svårhanterligt så. Jag upplever inte att puffen är i vägen, mer än att det är en klumpig burk, och det är den ju oavsett om puffen försvinner eller inte.

2008-11-10 @ 21:15:39
Anonym

Maria: Hoppas att du hittar en nyans som passar!



Emma P: EM ligger på en knapp andraplats efter denna, båda är riktigt bra foundations! Skillnaden är att denna får min hud att se snäppet bättre ut än vad EM-foundationen gör, men jag gillar båda två!

2008-11-10 @ 21:34:19
Purity

Maria: Hoppas att du hittar en nyans som passar!



Emma P: EM ligger på en knapp andraplats efter denna, båda är riktigt bra foundations! Skillnaden är att denna får min hud att se snäppet bättre ut än vad EM-foundationen gör, men jag gillar båda två!

2008-11-10 @ 21:35:50
kotte

haha! då kanske alla mina planer på foundationmix åt dig inte behövs xD

men.. fan vilken kass förpacking :P

2008-11-10 @ 22:04:08
Emma P

Ja, den ger fin finish, men EM vinner för mig på att de ger så mkt bättre täckning. Kan iofs ha att göra med att vi använder olika verktyg, men så uppfattar jag den. Nåja, den är bra, jag skulle ge den 4/5. Men du, den kostar nog en bit över 300 i Sverige bara så att du vet...

2008-11-10 @ 22:36:07
Purity

kotte: Jo då, det finns alltid plats för förbättringar!



Emma P: Kan ju ha att göra med det jo =) Jag hämtade prisuppgifter från bjooti, såg nu att jag hade kollat på fel produkt! Klantigt av mig, priset enligt bjooti ska ju vara 305 kr... Fast enligt glamour så kostar den 255. Hm. Ska nog fråga Rocketqueen!

2008-11-10 @ 22:59:33
Emma P

Min kostade 305 kollade precis kvittot.det var iofs i somras, men har nog inte hänt så mkt.

2008-11-11 @ 10:36:36
Purity

Emma P: Då litar jag på det, tack!

2008-11-11 @ 12:12:51
Fåfängan

Nu blir jag riktigt sugen på den. Har ju bara det pressade mineralize skinfinish/natural...

2008-11-11 @ 21:39:03
URL: http://fafangan.blogspot.com
Purity

Fåfängan: Den håller minst samma höga standard som de andra MAC-foundations som jag har testat! Jag älskar mitt pressade msfn också, det är underbart!

2008-11-11 @ 22:33:33
Nancy

Hur tycker du att täckningen är mellan EM och denna? Jag har alltid använt EM (innan ID) men blev så frälst när jag köpte Mineralize skinfinish att jag funderar på denna foundation men oroar mig för täckningen (jag vill ha en del).

2008-11-14 @ 12:01:04
URL: http://negativenancy.blogg.se/
Purity

Nancy: Den här och EMs foundations är väldigt lika i täckningen, i alla fall intensive-formulan hos EM. De täcker bra båda två utan att ge ett pudrigt resultat!

2008-11-15 @ 16:57:12
Lisa

Hur är macs mineralfoundation ur mineralsynpunkt? Alltså innehåller det talk, bismut o sånna grejer? Undrar alltså hur bra den är för huden..?

2010-01-14 @ 18:53:47

Lämna en kommentar:

Jag svarar alltid på kommentarer i samma inlägg för att konversationen ska vara lätt att följa. Kommentarer som innehåller spam eller reklam publiceras ej.

Namn:
Kom ihåg mig
E-mail: (publiceras ej)

URL/Hemsida:

Kommentar:

Trackback




Blog Widget by LinkWithin

    Purity är en skönhetsblogg som har funnits på nätet sedan hösten 2008. Jag som driver bloggen heter Sanna, är 23 år och bor i Stockholm. Läs mer här!

bloglovin

























RSS 2.0
Purity är en blogg som drivs i privat ägo. Omdöme och betyg av produkter som förekommer på denna blogg är mina egna åsikter och går ej att påverka. Läs mer om min policy här.

Purity is a privately owned beauty blog. The opinion and rating of products that occurs on this blog are my own views and cannot be affected. Read more about my policies here.



© 2008-2011 purity.webblogg.se About Purity | Contact | Policy